emo GASTANKER (Deel 1- de Romp)

Lees meer
17 dec 2016 21:24 #18

Gastanker als clubproject

Op de jaarvergadering in 2014 kwam er een idee op een gezamenlijke project op te zetten en is mij gevraagd of ik dit op mij wou nemen. Er werden ideeën ter overvloede op papier gezet.
Op een club avond is er besloten om een gas tanker te bouwen zodat hier met meerdere mensen aan gewerkt kan worden. De gastanker moet wel een paar verrassingen in zich hebben. Het zal op het water doormidden breken, het geeft noodsignalen uit door middel van vuurpijlen, men hoort explosies aan boord, het voorste gedeelte is zinkende, word weer leeggepompt door de bemanning, een rookbommetje doet het ook altijd wel. Al met al komt er heel wat elektronica in om het hele zaakje in goede banen te leiden.


10-04-2014

Er is een tekening ter beschikking gesteld door een van de leden. Eerst word het spantenplan bestudeerd en is besloten om de gastanker de volgende afmetingen krijgt:
Lengte: 200 cm
Breedte: 28 cm
Hoogte: 17 cm
Deze maten moeten omgezet worden en dan overgezet op het hout. Dit spantenplan is door Joop ten Zeldam overgezet op triplex, waarna het zagen kon beginnen. Deze taak heeft Karel Ensink op Kemna op zich genomen. Dat gaf wel even leven in de brouwerij om niet te spreken, van kabaal.

De namen van personen die vermeld worden zal ik eerst voluit schrijven, daarna in afkorting.






Ook word alvast de bodemplaat belijning over gezet op hout en uitgezaagd door hem zelf. Op deze bodemplaat worden de lijnen uitgezet voor de spanten en de schotten, waar het straks zal moeten breken.




Op de laatste foto zorgt Lodewijk ervoor dat de zaagmachine er niet van tussen gaat.

Please Inloggen to join the conversation.

Lees meer
17 dec 2016 21:33 #19


24-04-2014

Nu de spanten eerst bewerken. We hebben niet de schaal aangehouden die het oorspronkelijk zou moeten hebben, want dan werd het schip onhandelbaar wat de grootte betreft, en de detaillering op het schip veel te klein. Dus een middenweg zodat alles overzichtelijk word en redelijk te maken is. Nu de spanten bijgewerkt zijn kunnen ze geplaatst worden.


Joop Olde Heuvel heeft het technische gedeelte op zich genomen en trouwens nog veel meer. Het is even puzzelen om alles op zijn plaats te krijgen. Het is een hele tour om een spant precies op de lijn uit te zagen.
Hoe nauwkeuriger dit gebeurt des te gemakkelijker gaat het plaatsen van de spanten en de verdere bewerkingen. Er moet ook rekening mee gehouden worden dat het midden van de spant duidelijk word aangegeven, want als het eenmaal gezaagd is, is dat haast niet meer te achterhalen en dan krijgen we de vorm van een banaan. Doordat wij een platte bodem hebben kunnen we de spanten eenvoudig plaatsen en borgen met steun latjes. Het geheel kan dan verstevigd worden met nietjes die er later eventueel weer uitgehaald kunnen worden.



Een paar spanten zijn al geplaatst, nu is het van groot belang dat ze er allemaal recht haaks op komen te staan. Dit is dus goed passen en meten. Er moet ook aan de voorste en achterste spanten een weinig afgeschuind worden, zodat het plaatsen van het lattenwerk goed ondersteund word. De schotten waar de tanker straks moet breken zijn ook geplaatst.
Joop O.H. had inmiddels ook niet stil gezeten thuis en had een plan uitgedacht om de tanker te laten breken. Niet alleen uitgedacht maar ook al bedrijfsklaar gemaakt. Dit gaat er een deze weken worden ingebouwd.



Alle spanten zijn er inmiddels ingebouwd en gaan we nu de wanden maken. De latjes die daarvoor worden gebruikt zijn bewerkt door Lieuwe Seinstra om ze allemaal een beetje gelijk te krijgen . Alleen de kwaliteit van het hout liet nog wel te wensen over, snel scheuren en breken. De rechte vlakken was nog wel te doen al zat er veel variatie in.
Het mooiste is latjes van het zelfde soort hout, dikte en breedte, dan kan het soepel verwerkt worden. Maar met in het achterhoofd, dat als de body er eenmaal staat het in de polyester gelegd zal worden. het allemaal nog wel mee zal vallen.
Op deze foto zijn Lodewijk en Jan zelf bezig met de boeg in de vorm te brengen. Zoals we kunnen zien gebruiken we hier voor een kaars. Hiermee verwarmen we het hout en word het in de juiste vorm gebogen, wat lijm er tussen en de volgende. Op de volgende foto’s is te zien dat we de boeg en de steven aan het beplanken zijn.



Dit was een hele klus,want de spanten op deze plaatsen moesten behoorlijk worden bijgewerkt en afgeschuind. Maar met een paar handjes erbij was de klus toch te klaren. Daarna zijn we eens gaan meten en richten. Zo hier en daar werd er wat afgeschuurd want het geval was behoorlijk scheef, dit konden we op club niet voor elkaar krijgen. Er werd afgesproken dat door Joop en mij bij hem thuis dit euvel verholpen zou worden. Joop had een goeie oplossing om het geheel nog in het fatsoen te kunnen krijgen. Maar eerst hebben we nog de plaats van de schroefas bepaald en geboord zodat die straks gelijk met het polyester mat vast gezet kon worden en het roer mechanisme geplaatst. De eerste keer dat ik Joop een handje zou helpen bij hem thuis, stond ik wel even raar te kijken.

Er was inmiddels al heel wat werk verzet. Joop had een hulpmiddel op de werkbank gemonteerd, waar de boot precies door geschoven moest worden, lukte dat niet dan moest er weer geschuurd worden. Tot mijn verbazing waren de breekschotten er ook al ingebouwd en werd er al druk gesleuteld aan de andere functies. Ikzelf ben met de de dekplaten aan de slag gegaan en Joop heeft de binnenkant met platen afgewerkt zodat er iets op vast kon worden gezet. Nog even een neusje gemaakt en verder met het achterste gedeelte.

Please Inloggen to join the conversation.

Lees meer
17 dec 2016 21:33 #20


24-07-2014

Lodewijk en Jan zijn de wanden aan het bekleden. Er zijn latjes voor ons gezaagd en geschaafd.Helaas laat de kwaliteit te wensen over.Maar met in het achterhoofd dat er polyester omheen gelegd word zal dat verder geen problemen geven.




02-10-2014

De rechte wanden zijn grotendeels gelegd. Nu zijn de neus en achtersteven aan de beurt. Hier komt wat meer bij kijken dan alleen plakken. De spanten weken hier en daar iets af van de vorm, maar met wat fantasie en een hete kaars was het allemaal nog te klaren. De rondingen zijn er goed ingekomen





06-11-2014

De Laatste gaatjes worden gedicht. Nu kan het grove schuurwerk beginnen.

Please Inloggen to join the conversation.

Lees meer
19 dec 2016 22:30 #21


16-02-2015

Joop heeft inmiddels de breekschotten geplaatst. De ergste oneffenheden zijn aangepakt en de eerste grondlaag is gespoten.




De foto hierboven is de breekschot van het voorste gedeelte te zien. Na een paar uur hard werken was er dan ook resultaat te bespeuren. Maar voor dat we verder gingen werken wilde ik toch wel graag eerst even de dichtheid testen. De motor was er ook al ingebouwd, dus konden we meteen zien hoe het zich op het water gedroeg. Maar na een paar minuutjes gauw op het droge want er kwam hier en daar toch nog wel water binnen.

07-03-2015

We hebben besloten om er toch maar een polyester laag omheen te plakken zodat we zeker wisten dat er geen lekkage meer zou zijn. Dit smerige klusje hebben we bij Joop aan de zaak gedaan.
Op de volgende beelden kunnen we zien dat er een polyester laag word aangebracht. Daarna geplamuurd en geschuurd.




Please Inloggen to join the conversation.

Lees meer
26 dec 2016 16:37 #22


14-03-2015

Joop had in tussen bij hem thuis de ballast tanks al geplaatst. We laten er water in lopen,om te voorkomen dat er met lood gesjouwd moet worden.
De twee delen moeten precies op gelijke hoogte liggen,om zonder spanning in elkaar te passen. Zo niet dan zal het op het water niet uit elkaar gaan.




Het voorste gedeelte is nu weer op de club en daar kan dus weer door de leden aan gesleuteld worden. Hannes had inmiddels een kajuit gedeelte gemaakt, maar bij nader inzien moesten daar toch wel een paar dingen aan veranderd worden. Was iets te laag daar heeft Joop tZ een gedeelte bij onder gemaakt. Hier wil ik het eerst bij laten.

17-03-2015

Hier zijn ballast tanks geplaatst. We laten er water in lopen, om te voorkomen dat er met lood gesjouwd moet worden. De twee delen moeten precies op gelijke hoogte liggen, om zonder spanning in elkaar te passen. Zo niet dan zal het op het water niet uit elkaar gaan.


Please Inloggen to join the conversation.

Lees meer
28 dec 2016 00:39 #23


22-03-2015

Joop.O.H heeft de tanker meegenomen naar de club en zijn weer nieuwe foto,s van gemaakt.

gastanker in volle Lengte



Gebroken gastanker



Lege balans tank



Mechanisme van de ontkoppeling Gastanker



Balans tank met de vlotter en pomp installatie

Please Inloggen to join the conversation.