GASTANKER (Deel 1- de Romp)
- Jan Geertsma
- Onderwerp Author
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 34
17 dec 2016 21:33 #19
24-04-2014
Nu de spanten eerst bewerken. We hebben niet de schaal aangehouden die het oorspronkelijk zou moeten hebben, want dan werd het schip onhandelbaar wat de grootte betreft, en de detaillering op het schip veel te klein. Dus een middenweg zodat alles overzichtelijk word en redelijk te maken is. Nu de spanten bijgewerkt zijn kunnen ze geplaatst worden.
Joop Olde Heuvel heeft het technische gedeelte op zich genomen en trouwens nog veel meer. Het is even puzzelen om alles op zijn plaats te krijgen. Het is een hele tour om een spant precies op de lijn uit te zagen.
Hoe nauwkeuriger dit gebeurt des te gemakkelijker gaat het plaatsen van de spanten en de verdere bewerkingen. Er moet ook rekening mee gehouden worden dat het midden van de spant duidelijk word aangegeven, want als het eenmaal gezaagd is, is dat haast niet meer te achterhalen en dan krijgen we de vorm van een banaan. Doordat wij een platte bodem hebben kunnen we de spanten eenvoudig plaatsen en borgen met steun latjes. Het geheel kan dan verstevigd worden met nietjes die er later eventueel weer uitgehaald kunnen worden.
Een paar spanten zijn al geplaatst, nu is het van groot belang dat ze er allemaal recht haaks op komen te staan. Dit is dus goed passen en meten. Er moet ook aan de voorste en achterste spanten een weinig afgeschuind worden, zodat het plaatsen van het lattenwerk goed ondersteund word. De schotten waar de tanker straks moet breken zijn ook geplaatst.
Joop O.H. had inmiddels ook niet stil gezeten thuis en had een plan uitgedacht om de tanker te laten breken. Niet alleen uitgedacht maar ook al bedrijfsklaar gemaakt. Dit gaat er een deze weken worden ingebouwd.
Alle spanten zijn er inmiddels ingebouwd en gaan we nu de wanden maken. De latjes die daarvoor worden gebruikt zijn bewerkt door Lieuwe Seinstra om ze allemaal een beetje gelijk te krijgen . Alleen de kwaliteit van het hout liet nog wel te wensen over, snel scheuren en breken. De rechte vlakken was nog wel te doen al zat er veel variatie in.
Het mooiste is latjes van het zelfde soort hout, dikte en breedte, dan kan het soepel verwerkt worden. Maar met in het achterhoofd, dat als de body er eenmaal staat het in de polyester gelegd zal worden. het allemaal nog wel mee zal vallen.
Op deze foto zijn Lodewijk en Jan zelf bezig met de boeg in de vorm te brengen. Zoals we kunnen zien gebruiken we hier voor een kaars. Hiermee verwarmen we het hout en word het in de juiste vorm gebogen, wat lijm er tussen en de volgende. Op de volgende foto’s is te zien dat we de boeg en de steven aan het beplanken zijn.
Dit was een hele klus,want de spanten op deze plaatsen moesten behoorlijk worden bijgewerkt en afgeschuind. Maar met een paar handjes erbij was de klus toch te klaren. Daarna zijn we eens gaan meten en richten. Zo hier en daar werd er wat afgeschuurd want het geval was behoorlijk scheef, dit konden we op club niet voor elkaar krijgen. Er werd afgesproken dat door Joop en mij bij hem thuis dit euvel verholpen zou worden. Joop had een goeie oplossing om het geheel nog in het fatsoen te kunnen krijgen. Maar eerst hebben we nog de plaats van de schroefas bepaald en geboord zodat die straks gelijk met het polyester mat vast gezet kon worden en het roer mechanisme geplaatst. De eerste keer dat ik Joop een handje zou helpen bij hem thuis, stond ik wel even raar te kijken.
Er was inmiddels al heel wat werk verzet. Joop had een hulpmiddel op de werkbank gemonteerd, waar de boot precies door geschoven moest worden, lukte dat niet dan moest er weer geschuurd worden. Tot mijn verbazing waren de breekschotten er ook al ingebouwd en werd er al druk gesleuteld aan de andere functies. Ikzelf ben met de de dekplaten aan de slag gegaan en Joop heeft de binnenkant met platen afgewerkt zodat er iets op vast kon worden gezet. Nog even een neusje gemaakt en verder met het achterste gedeelte.
24-04-2014
Nu de spanten eerst bewerken. We hebben niet de schaal aangehouden die het oorspronkelijk zou moeten hebben, want dan werd het schip onhandelbaar wat de grootte betreft, en de detaillering op het schip veel te klein. Dus een middenweg zodat alles overzichtelijk word en redelijk te maken is. Nu de spanten bijgewerkt zijn kunnen ze geplaatst worden.
Joop Olde Heuvel heeft het technische gedeelte op zich genomen en trouwens nog veel meer. Het is even puzzelen om alles op zijn plaats te krijgen. Het is een hele tour om een spant precies op de lijn uit te zagen.
Hoe nauwkeuriger dit gebeurt des te gemakkelijker gaat het plaatsen van de spanten en de verdere bewerkingen. Er moet ook rekening mee gehouden worden dat het midden van de spant duidelijk word aangegeven, want als het eenmaal gezaagd is, is dat haast niet meer te achterhalen en dan krijgen we de vorm van een banaan. Doordat wij een platte bodem hebben kunnen we de spanten eenvoudig plaatsen en borgen met steun latjes. Het geheel kan dan verstevigd worden met nietjes die er later eventueel weer uitgehaald kunnen worden.
Een paar spanten zijn al geplaatst, nu is het van groot belang dat ze er allemaal recht haaks op komen te staan. Dit is dus goed passen en meten. Er moet ook aan de voorste en achterste spanten een weinig afgeschuind worden, zodat het plaatsen van het lattenwerk goed ondersteund word. De schotten waar de tanker straks moet breken zijn ook geplaatst.
Joop O.H. had inmiddels ook niet stil gezeten thuis en had een plan uitgedacht om de tanker te laten breken. Niet alleen uitgedacht maar ook al bedrijfsklaar gemaakt. Dit gaat er een deze weken worden ingebouwd.
Alle spanten zijn er inmiddels ingebouwd en gaan we nu de wanden maken. De latjes die daarvoor worden gebruikt zijn bewerkt door Lieuwe Seinstra om ze allemaal een beetje gelijk te krijgen . Alleen de kwaliteit van het hout liet nog wel te wensen over, snel scheuren en breken. De rechte vlakken was nog wel te doen al zat er veel variatie in.
Het mooiste is latjes van het zelfde soort hout, dikte en breedte, dan kan het soepel verwerkt worden. Maar met in het achterhoofd, dat als de body er eenmaal staat het in de polyester gelegd zal worden. het allemaal nog wel mee zal vallen.
Op deze foto zijn Lodewijk en Jan zelf bezig met de boeg in de vorm te brengen. Zoals we kunnen zien gebruiken we hier voor een kaars. Hiermee verwarmen we het hout en word het in de juiste vorm gebogen, wat lijm er tussen en de volgende. Op de volgende foto’s is te zien dat we de boeg en de steven aan het beplanken zijn.
Dit was een hele klus,want de spanten op deze plaatsen moesten behoorlijk worden bijgewerkt en afgeschuind. Maar met een paar handjes erbij was de klus toch te klaren. Daarna zijn we eens gaan meten en richten. Zo hier en daar werd er wat afgeschuurd want het geval was behoorlijk scheef, dit konden we op club niet voor elkaar krijgen. Er werd afgesproken dat door Joop en mij bij hem thuis dit euvel verholpen zou worden. Joop had een goeie oplossing om het geheel nog in het fatsoen te kunnen krijgen. Maar eerst hebben we nog de plaats van de schroefas bepaald en geboord zodat die straks gelijk met het polyester mat vast gezet kon worden en het roer mechanisme geplaatst. De eerste keer dat ik Joop een handje zou helpen bij hem thuis, stond ik wel even raar te kijken.
Er was inmiddels al heel wat werk verzet. Joop had een hulpmiddel op de werkbank gemonteerd, waar de boot precies door geschoven moest worden, lukte dat niet dan moest er weer geschuurd worden. Tot mijn verbazing waren de breekschotten er ook al ingebouwd en werd er al druk gesleuteld aan de andere functies. Ikzelf ben met de de dekplaten aan de slag gegaan en Joop heeft de binnenkant met platen afgewerkt zodat er iets op vast kon worden gezet. Nog even een neusje gemaakt en verder met het achterste gedeelte.
Please Inloggen to join the conversation.
- Jan Geertsma
- Onderwerp Author
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 34
17 dec 2016 21:33 #20
24-07-2014
Lodewijk en Jan zijn de wanden aan het bekleden. Er zijn latjes voor ons gezaagd en geschaafd.Helaas laat de kwaliteit te wensen over.Maar met in het achterhoofd dat er polyester omheen gelegd word zal dat verder geen problemen geven.
02-10-2014
De rechte wanden zijn grotendeels gelegd. Nu zijn de neus en achtersteven aan de beurt. Hier komt wat meer bij kijken dan alleen plakken. De spanten weken hier en daar iets af van de vorm, maar met wat fantasie en een hete kaars was het allemaal nog te klaren. De rondingen zijn er goed ingekomen
06-11-2014
De Laatste gaatjes worden gedicht. Nu kan het grove schuurwerk beginnen.
24-07-2014
Lodewijk en Jan zijn de wanden aan het bekleden. Er zijn latjes voor ons gezaagd en geschaafd.Helaas laat de kwaliteit te wensen over.Maar met in het achterhoofd dat er polyester omheen gelegd word zal dat verder geen problemen geven.
02-10-2014
De rechte wanden zijn grotendeels gelegd. Nu zijn de neus en achtersteven aan de beurt. Hier komt wat meer bij kijken dan alleen plakken. De spanten weken hier en daar iets af van de vorm, maar met wat fantasie en een hete kaars was het allemaal nog te klaren. De rondingen zijn er goed ingekomen
06-11-2014
De Laatste gaatjes worden gedicht. Nu kan het grove schuurwerk beginnen.
Please Inloggen to join the conversation.
- Jan Geertsma
- Onderwerp Author
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 34
19 dec 2016 22:30 #21
16-02-2015
Joop heeft inmiddels de breekschotten geplaatst. De ergste oneffenheden zijn aangepakt en de eerste grondlaag is gespoten.
De foto hierboven is de breekschot van het voorste gedeelte te zien. Na een paar uur hard werken was er dan ook resultaat te bespeuren. Maar voor dat we verder gingen werken wilde ik toch wel graag eerst even de dichtheid testen. De motor was er ook al ingebouwd, dus konden we meteen zien hoe het zich op het water gedroeg. Maar na een paar minuutjes gauw op het droge want er kwam hier en daar toch nog wel water binnen.
07-03-2015
We hebben besloten om er toch maar een polyester laag omheen te plakken zodat we zeker wisten dat er geen lekkage meer zou zijn. Dit smerige klusje hebben we bij Joop aan de zaak gedaan.
Op de volgende beelden kunnen we zien dat er een polyester laag word aangebracht. Daarna geplamuurd en geschuurd.
16-02-2015
Joop heeft inmiddels de breekschotten geplaatst. De ergste oneffenheden zijn aangepakt en de eerste grondlaag is gespoten.
De foto hierboven is de breekschot van het voorste gedeelte te zien. Na een paar uur hard werken was er dan ook resultaat te bespeuren. Maar voor dat we verder gingen werken wilde ik toch wel graag eerst even de dichtheid testen. De motor was er ook al ingebouwd, dus konden we meteen zien hoe het zich op het water gedroeg. Maar na een paar minuutjes gauw op het droge want er kwam hier en daar toch nog wel water binnen.
07-03-2015
We hebben besloten om er toch maar een polyester laag omheen te plakken zodat we zeker wisten dat er geen lekkage meer zou zijn. Dit smerige klusje hebben we bij Joop aan de zaak gedaan.
Op de volgende beelden kunnen we zien dat er een polyester laag word aangebracht. Daarna geplamuurd en geschuurd.
Please Inloggen to join the conversation.
- Jan Geertsma
- Onderwerp Author
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 34
26 dec 2016 16:37 #22
14-03-2015
Joop had in tussen bij hem thuis de ballast tanks al geplaatst. We laten er water in lopen,om te voorkomen dat er met lood gesjouwd moet worden.
De twee delen moeten precies op gelijke hoogte liggen,om zonder spanning in elkaar te passen. Zo niet dan zal het op het water niet uit elkaar gaan.
Het voorste gedeelte is nu weer op de club en daar kan dus weer door de leden aan gesleuteld worden. Hannes had inmiddels een kajuit gedeelte gemaakt, maar bij nader inzien moesten daar toch wel een paar dingen aan veranderd worden. Was iets te laag daar heeft Joop tZ een gedeelte bij onder gemaakt. Hier wil ik het eerst bij laten.
17-03-2015
Hier zijn ballast tanks geplaatst. We laten er water in lopen, om te voorkomen dat er met lood gesjouwd moet worden. De twee delen moeten precies op gelijke hoogte liggen, om zonder spanning in elkaar te passen. Zo niet dan zal het op het water niet uit elkaar gaan.
14-03-2015
Joop had in tussen bij hem thuis de ballast tanks al geplaatst. We laten er water in lopen,om te voorkomen dat er met lood gesjouwd moet worden.
De twee delen moeten precies op gelijke hoogte liggen,om zonder spanning in elkaar te passen. Zo niet dan zal het op het water niet uit elkaar gaan.
Het voorste gedeelte is nu weer op de club en daar kan dus weer door de leden aan gesleuteld worden. Hannes had inmiddels een kajuit gedeelte gemaakt, maar bij nader inzien moesten daar toch wel een paar dingen aan veranderd worden. Was iets te laag daar heeft Joop tZ een gedeelte bij onder gemaakt. Hier wil ik het eerst bij laten.
17-03-2015
Hier zijn ballast tanks geplaatst. We laten er water in lopen, om te voorkomen dat er met lood gesjouwd moet worden. De twee delen moeten precies op gelijke hoogte liggen, om zonder spanning in elkaar te passen. Zo niet dan zal het op het water niet uit elkaar gaan.
Please Inloggen to join the conversation.
- Jan Geertsma
- Onderwerp Author
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 34
28 dec 2016 00:39 #23
22-03-2015
Joop.O.H heeft de tanker meegenomen naar de club en zijn weer nieuwe foto,s van gemaakt.
22-03-2015
Joop.O.H heeft de tanker meegenomen naar de club en zijn weer nieuwe foto,s van gemaakt.
gastanker in volle Lengte
Gebroken gastanker
Lege balans tank
Mechanisme van de ontkoppeling Gastanker
Balans tank met de vlotter en pomp installatie
Please Inloggen to join the conversation.
- Jan Geertsma
- Onderwerp Author
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 34