emo Amerikaanse camper - The bigger the better

Lees meer
18 mrt 2015 15:50 #4

Tijdens een geweldige vakantie door de westkust van Amerika werd ik in mijn gedachte meerdere malen geconfronteerd met een stoffige Tamiya Ford Aeromax die ik ooit tweede hands gekocht had, maar niets mee deed. Want goh, wat zijn die trucks hier mooi en groot. Zo ook de Ford Aeromax. Al rijdend door de mooie Amerikaanse landschappen ging ik kijken hoe ik de Aeromax kon veranderen. Ondanks de mooie en vele rijdende voorbeelden daar kwam ik niet verder dan een ander kleurtje en het volstoppen met leds, waarbij het niet iets bijzonders zou worden. Eenmaal thuis vertelde ik mijn dilemma aan Norbert. Norbert had mijn online reisverslag met foto’s bekeken en zag dat ik meerdere Amerikaanse campers ben tegengekomen, van klein tot groot. Daarbij bracht hij mij op het idee om een typische Amerikaanse Camper te bouwen. Na een paar nachtjes nadenken heb ik besloten om dit te gaan bouwen. De motivaties waren te kenmerken met een uniek model en iets waar je veel techniek in kan plaatsen. (uitschuifbare wanden o.a.)



Wel had het één eis waar aan het moest voldoen, namelijk niet langer dan 76 cm zodat het in de kast kon passen. Echte bij wat tekenen kwam ik tot de conclusie dat die eis maar snel moest verdwijnen. Van bumper tot bumper gaat de camper circa 92 cm krijgen. Hieronder de donor auto.



Met de maten bepaald en het noodzakelijke rekenwerk verder uitgevoerd te hebben kwam het volgende punt, de uitvoering. Dat betekent het huidige chassis strippen en door midden zagen. Pijnlijk…



Met behulp van chassis verbind stukken van Scaleparts.nl heb ik het chassis op twee plaatsen verlengd. Namelijk midden en aan de achterkant.



En dan begint het opbouwen. Ik werk niet vanaf tekening, maar vanaf foto's van echte campers. In z'n geheel zal ik mij eigen inbreng er aan geven en wil mij niet beperken tot een tekening. Dit geeft veel vrijheid, maar ook een beperking. Namelijk de maten waar je rekening mee kan houden. Dit kost met het opbouwen van de camper veel (denk) tijd. Maar onder genot van een goed koud pilsje gaat dit uitstekend!





Als eerste van de opbouw ben ik begonnen met de bodemplaat en de bekisting langs het chassis. Dit wordt de gehele basis voor de opbouw, elektronica en het mechanisme om de wanden uit te schuiven. De opbouw wordt gemaakt van 2mm ABS kunststof materiaal dat makkelijk op maat te snijden is.

Nu de basis klaar is, is het tijd om het mechanisme te maken. Er zijn drie wanden (2 links, 1 rechts) die uitschuifbaar gaan worden. In het center van de bodemplaat heb ik aan de onderkant een as gemaakt van 4mm. Deze wordt aangedreven door een aangepast servo aan een wormwiel. In eerste instantie heb ik dit willen doen met een kleine electromotor, echter was de snelheid te hoog (inclusief het wormwiel). De wanden worden naar buiten geduwd door middel van tandwielen en tandstangen. De rails waar de wanden op gezet worden zijn aluminium U-profielen, gemonteerd op de bodemplaat. De wanden zelf liggen middels ABS kunststof strookjes in het profiel. De combinatie van ABS en aluminium als geleider is ideaal in deze situatie en qua kosten erg goed te doen. De positie van de rails had ik achteraf gezien anders moeten doen, i.v.m. het omvallen van de wanden als ze uitschuiven. Het gewicht druk deze naar beneden en zal hier later als het interieur er in zit een rail moeten maken die de wanden op hun plek houdt.







Daar de basis ook voor gemaakt is kunnen we de wanden zelf gaan maken. Ook dit zal uit 2mm ABS gemaakt gaan worden. De wanden heb ik uit één stuk gesneden. Openingen voor de uitschuifwanden, deur, etc worden na de tijd er uit gehaald. Dit ook om te bekijken waar en hoe het precies moeten komen te zitten. Alle vrijheid dus nog!



Vervolgens heb ik de uitschuifwanden gemaakt. 2 kleintjes en 1 grotere. Om daar ramen in te krijgen kun je dat uitsnijden. Echter ben ik iets protectionistischer aangelegd en dienen de ruiten er op verschillende dieptes in te liggen. Als echte schuiframen. Daarom heb ik mijzelf een fijn tafelbovenfrees aangeschaft waarmee ik mij mooie details in aan kan brengen. Met name voor de achterwand waar meerdere details in dienen te komen. Zie hieronder het resultaat van één van de wanden.









Dit kunstje moest ik dan drie maal doen:



Het leek me wel leuk om de achterwand te gaan maken. De bovenfrees die ik heb gekocht werkt perfect en is ideaal voor dit klusje. Één nadeel is dat het een vrij kleine frees is, waardoor ik vaker het stuk opnieuw moet inspannen. Bij de achterkant kan ik op veel punten niet goed komen. Daarom heb ik besloten om de wand te maken uit meerdere stukken, zodat ik overal de details goed kan frezen.



De stukken waar het weer aan elkaar dient te komen zijn onder een hoek van 45 graden gefreesd. Hierbij zijn de verbindingen nauwelijks zichtbaar en is het goed te lijmen. De lijm die ik gebruik om het ABS te lijmen is de standaard bouwpakketjes lijm van Revell. Deze lijm 'smelt' als ware de stukken aan elkaar en maakt stevige verbindingen. Daarnaast dient het geen 60 minuten te drogen. Het resultaat:



De horizontale open gedeeltes zullen later (nadat het gespoten is) opgevuld worden met chromen plaatjes. Circa 4 cm van boven is horizontaal de achterwand ongeveer 0,5 cm naar binnen gebogen. Dit is later beter te zien als de wanden er bij aan komen.

Verder met de zijwanden. Deze gaan het geheel vorm geven en daarmee is het wel waard om het goed uit te denken. Om beeld te krijgen plaats ik eerst de wand op hun positie middels duct tape. Vervolgens als ik er over uit ben gaan ze er weer af en bewerk ik ze zoals ik ze hebben wil.









De voorkant was wat lastiger. Uiteraard heb je daar de cabine van de truck. Echter over de aansluiting tussen de cabine en het campergedeelte was ik nog niet volledig over uit en zijn er vele proefstukjes gemaakt. Tenslotte is tot nu toe dit het resultaat geworden.







De oplettende lezer zal zien dat ik mijzelf ook maar heb getrakteerd op een nieuwe cabine. De oude kreeg ik niet voldoende mooi wat betreft het verf verwijderen. Zeker gezien de prijs van een nieuwe (30euro) en het werk wat ik met de oude kap nog extra zou krijgen was de keuze snel gemaakt. Tevens gelijk een nieuwe bumper, sideskirts en het chromepakket gekocht. Tenslotte circa 100 euro lichter, maar wel een verbetering ten opzichte van de oude cabine.

De cabine is origineel iets langer dan dat hij hierboven is. Het was ook wel een beetje pijnlijk/raar om een spik splinter nieuwe kap van 30 euro te halveren met een ijzerzaag. Maar goed, alles voor de camper... Daarbij kwam gelijk een ander probleem kijken, namelijk de ophanging.

hierover later meer...

Please Inloggen to join the conversation.

Lees meer
30 apr 2015 15:30 #7

Keep up the good work man!!

Please Inloggen to join the conversation.